Zaburzenia mowy szybciej zdiagnozowane gwarantują szybką pomoc dziecku i tym samym zapobiegają trudnościom w uczeniu się.
Skontaktuj się z nami, jeśli:
Dziecko w wieku 2 lat
– nie wypowiada samogłosek (a, e, i, o, u) – nie ma gestu wskazującego palcem, – nie łączy 2 prostych słów (np. Mama daj, Tata chodź), – nie reaguje na polecenia
Dziecko w wieku 3 lat
– nie wypowiada głosek ś, ź, ć dź – nie buduje zdań – nie zadaje pytań
Dziecko w wieku 4 latek
– zamienia głoski k-t, d-g – głoskę l zamienia na j lub ł, – głoski (s, z, c, dz) zamienia na (ś, ź, ć, dź)
Dziecko w wieku 5 lat
– zamienia głoski (sz, ż, cz, dż) na (s, z ,c, dz) lub (ś ,ź ,ć ,dź)
Dziecko w wieku 6 lat
– nie wymawia głoski sz, ż, cz, dż – r zamienia na głoskę l lub j
Wsuwa język miedzy zęby
Często przyczyną może być przerośnięty trzeci migdał krótkie wędzidełko podjęzykowe, słabe mięśnie aparatu artykulacyjnego
Oddycha przez usta
Zaburzenia pracy mięśni aparatu artykulacyjnego.
Mówi niepłynnie
Rozwojowa niepłynność mówienia jest to zjawisko, które charakteryzuje się trudnością w swobodnym przechodzeniu od jednego elementu wypowiedzi do drugiego wraz z zakłóceniem jej tempa oraz rytmu
Ssie kciuk
Ssanie kciuka może mieć związek z zaburzeniami integracji sensorycznej i jej rozwojem, ale nie tylko. Być może dziecko przeżywa silny stres, np. przeprowadzkę lub powrót mamy do pracy i w ten sposób reaguje.
Ma trudności z gryzieniem, żuciem, połykaniem
Rodzicu, jeśli masz wątpliwości dotyczące rozwoju mowy swojego dziecka, skontaktuj się z nami.